6 tips om snel hoger in Google te komen

Leestijd: 4 minuten

Als blogger wil je natuurlijk dat je artikelen en content door zoveel mogelijk mensen wordt gelezen en geconsumeerd. Daar doe je het tenslotte voor!

Er zijn 1001 manieren om nieuwe bezoekers naar je website te trekken maar bezoekers via de Google zoekresultaten blijven toch één van de meest duurzame en meest converterende bezoekers. Daarnaast zijn organische bezoekers praktisch gratis verkeer!

Zorg voor een snelle website

Het eerste punt in deze lijst is iets waar stiekem toch te vaak overheen gekeken wordt: Een snelle website.

Een snelle website zorgt voor een betere usability voor je gebruikers en dat is iets waar Google ook waarde aan hecht: google wil tenslotte de beste resultaten bovenaan tonen. En langzame websites vallen volgens hen niet snel in dit rijtje. Zeker niet als er snellere alternatieven zijn.

Testresultaten van BlogNinja via GTMetrix

De ideale laadtijd voor een website is minder dan 2 seconden.

Zorg dus dat je een snelle website hebt. Hoe je dit doet?

  1. Zorg voor een snelle (WordPress) hosting
  2. Optimaliseer je website voor snelheid met caching en andere optimalisaties

Veel spannender dan dit is het niet.

Maak killer content

Deze tip heb je wellicht al tientallen keren gekregen maar dat maakt het niet minder belangrijk: Maak killer content. Zorg dat je content de beste en zo volledig mogelijke informatie heeft.

Maak het geheel lekker leesbaar met een mooie opmaak en Google zal je hier rijkelijk voor belonen.

Nog te vaak zie ik blogs met lappen tekst wal en enkele standaard afbeeldingen welke weinig tot niets nieuws vertellen.

Dit resulteert in 2 nadelen voor jou:

  1. Je bezoekers zullen minder tot geen waarde uit jouw artikel halen en je blog weer verlaten
  2. Google kan dit ook ‘lezen’ met hun systemen en zullen je concurrenten hoger (blijven) plaatsen dan jou

Maak dan ook altijd het maken van betere content dan je concurrenten als je missie: Voor zowel je bezoeker als Google!

Gebruik veel (zelfgemaakte) rich content

Rich content is een gouden factor voor betere posities in zoekmachines. Onder rich content valt onder andere:

  • Afbeeldingen
  • Video
  • Geluid
  • Bestanden zoals PDF etc

Nu kun je veel van deze content delen van andere websites en/of gebruik maken van bestaande rich content welke je mag gebruiken op je eigen website zoals bijvoorbeeld stockphotos.

Zelf geef ik echter de voorkeur aan het maken van eigen rich content: Unieke afbeeldingen, video et cetera.

Ja, het kost je meer tijd als je dit moet ontwikkelen maar niet alleen Google zal je belonen:

Ook jouw bezoekers zullen je content sneller delen omdat deze elementen bevat die een ander niet heeft. Daarnaast kun je deze rich content veel beter laten aansluiten op de inhoud van je artikelen.

Deel je content actief op social media

Social media is niet alleen een ideale manier om je artikelen te promoten en interactie met personen aan te gaan: Het is tevens een belangrijke factor voor betere SEO resultaten.

Deel je content actief op social media

Social media heeft een grote invloed in ons dagelijkse leven en dat weet Google ook. Hoe meer content van jou gedeeld wordt op social media hoe interessanter/belangrijker deze door Google zal worden gemarkeerd.

Dit heeft een directe invloed op goed je scoort in Google!

Door je blog actief te promoten via social media zul je niet alleen meer bezoekers via deze media scoren maar op de lange termijn ook veel meer bezoekers uit Google krijgen!

Maak rijkelijk gebruik van interne links

Interne links zijn net zo belangrijk als links van andere websites en dienen een belangrijk doel voor vrijwel iedere website.

Door in jouw artikelen door te linken naar andere artikelen en pagina’s binnen jouw website geef je niet alleen je bezoekers een makkelijke manier om door te navigeren naar relevante content: Ook Google maakt hier gebruik van.

Interne links geven zowel je bezoeker als Google aan wat relevante content is. Daarnaast maken ze het navigeren binnen je website stukken makkelijker.

Als je een pagina over bijvoorbeeld ‘honden opvoeden‘ hebt en je linkt vanuit dat artikel door naar Hondenvoer en Hondenspeeltjes door, dan zal Google deze pagina’s als relevant zien en sneller laten ranken.

Houdt rekening met de toekomst: Voice Search

Voice Search is de toekomst: Steeds meer mensen maken hier gebruik van en de verwachting is dat in 2019 dit met nog eens 20% zal stijgen. Je kunt hier nu al slim op inspelen en voorsprong pakken op je concurrentie.

Voice Search wordt steeds groter en is zeker de toekomst. Maak hier nu al gebruik van!

Met Voice Search stelt men letterlijk de vraag aan Google. In plaats van korte zoektermen (tot 3 woorden) zoals we gewend zijn in te typen bij Google werkt Voice Search met long tail zoekwoorden: Zoekopdrachten van 3 woorden of meer.

Hoe optimaliseer ik mijn website voor Voice Search?

Om je website klaar te maken voor Voice Search is het belangrijk om volledige vragen in je content op te nemen en deze te beantwoorden. Dit is het principe achter Voice Search.

Zie je hoe ik dat met het subkopje hierboven ook heb gedaan? 😉

 

Deel dit met anderen

Related Post

Deze boeken helpen jou een betere blogger te worde... Ondanks de oneindige stroom van informatie online zijn boeken nog steeds één van de beste methodes om nieuwe dingen te leren en kennis te vergaren. ...
14 handige websites voor bloggers Als blogger draait het natuurlijk voornamelijk om jouw website, maar om hier een maximaal succes van te maken zul je gebruik moeten maken van andere w...
Wat is de beste (WordPress) hosting voor een blog? Een domeinnaam en hosting zijn de basis van iedere blog: Zonder deze combinatie is je blog niet bereikbaar op het internet. Het kiezen van de juist...
Hoe kies je een niche voor je (nieuwe) blog? Eén van de meest lastige punten van het starten van een nieuwe blog is het vinden en kiezen van een niche. Oftewel het hoofdonderwerp / de doelgroep w...

Een reactie plaatsen